Isnin, Julai 16, 2018
Blue Grey Orange Red Black Reset

 

   
Text Size
Change font size:

Salam Sejahtera

Selamat Tahun Baru dan Selamat Datang ke laman web rasmi Lembaga Pelabuhan Kelang (LPK). Laman web ini telah ditambah baik dan diharapkan ianya lebih mesra pengguna dan memberi kemudahan kepada semua.

Pembaca yang dihormati, industri perkapalan dunia mengalami perubahan yang besar pada tahun 2017, dengan penstrukturan semula syarikat-syarikat perkapalan yang sedia ada serta pembentukan syarikat baru termasuk penggabungan syarikat-syarikat perkapalan. Proses ini adalah perlu bagi meningkatkan kecekapan, mengurangkan kos dan menyediakan perkhidmatan tambah nilai kepada pelanggan yang dipengaruhi oleh persekitaran dalam industri logistik global yang sentiasa berubah.

Pada tahun 2017, Pelabuhan Klang telah mengendalikan sebanyak 11,978,466 Teus, di mana 9,022,756 Teus dikendalikan oleh Westports dan 2,955,710 Teus dikendalikan oleh Northport. Walaupun terdapat penyusutan keseluruhan kendalian sebanyak 9% berbanding 2016, yang disebabkan oleh peralihan kargo transhipment ke pelabuhan lain, keseluruhan pergerakan kargo import eksport mencatatkan peningkatan sebanyak 6% yang menjadi penyumbang utama ekonomi Malaysia sebagai hab pembuatan utama di rantau ini. Permintaan untuk kemudahan logistik juga terus berkembang dengan 90% penyewaan kawasan seluas 1000 ekar di Special Economic Zone, Port Klang Free Zone yang dimiliki oleh Lembaga Pelabuhan Klang, menjana pendapatan sebanyak RM 78 juta pada tahun 2017, menunjukkan peningkatan sebanyak 100% sejak 2012.

Walaupun terpaksa berdepan dengan keadaan sukar tahun lalu, Pelabuhan Klang terus menunjukkan peningkatan di dalam pengendalian kargo, mengukuhkan lagi keyakinan terhadap kenaikan ekonomi domestik dan  dan pertumbuhan perdagangan serantau dan global. Pembangunan Fasa 1 di Terminal CT9 Westport yang telah siap pada Disember 2017 meningkatkan lagi kebolehan pengendalian tahunan terminal tersebut kepada 15 juta TEUs setahun. Selain itu, Westports juga telah memperoleh kelulusan Kerajaan bagi membangunkan Fasa 2 CT10 sehingga CT19 yang dijangka siap pada tahun 2035 dan mampu mengendalikan sehingga 30 juta TEUs dalam setahun. Manakala di Northport, kerja-kerja menaik taraf Dermaga 8 yang telah siap pada tahun 2017, dengan panjang dermaga sehingga 550 meter membolehkan kemasukan kapal-kapal gergasi bersaiz 18,000 TEUs dan ianya turut melonjak peningkatan pengendalian Northport kepada 5.8 juta TEUs setahun.

Di samping itu, Pelabuhan Klang juga sedang memuktamadkan rancangan untuk membangunkan terminal ketiga di Pulau Carey, sebuah pelabuhan bersepadu yang mampu memenuhi keperluan dagangan pada masa hadapan. Dengan penggunaan teknologi canggih dan penekanan terhadap konsep ‘pelabuhan hijau’ yang mesra alam sekitar, terminal ketiga tersebut turut menyediakan kemudahan bagi aktiviti perdagangan kontena, pengendalian kargo pukal serta zon perindustrian, komersial dan logistik di dalam kawasan lapang seluas 120 kaki persegi yang akan dibangunkan dalam tempoh 30 tahun.

Pelabuhan Klang juga berperanan utama di dalam inisiatif Maritime Silk Road yang diterajui oleh China dengan dengan pembentukan China-Malaysia Port Alliance yang terdiri daripada 9 pelabuhan Malaysia dan 12 pelabuhan China. Sejak 2 tahun kebelakangan ini, beberapa inisiatif telah dilancarkan oleh Port Alliance ini dalam mempromosikan perkhidmatan perdagangan, perkapalan dan logistik di antara kedua negara selain membangunkan sinergi dalam memudahcara perdagangan, pertukaran maklumat dan latihan sumber manusia.

Di bawah Pelan Induk Logistik dan Fasilitasi Perdagangan yang bertujuan untuk memberikan hala tuju strategik untuk meningkatkan produktiviti dan daya saing industri logistik Malaysia, Pelabuhan Klang diberi peruntukan bagi menambahbaik infrastruktur bagi menjadikannya sebagai pusat maritim serantau. Satu lagi inisiatif yang dijangka melonjakkan Pelabuhan Klang adalah pelaksanaan Zon Perdagangan Bebas Digital (DFTZ) yang menggunakan platform e-dagang yang terkenal, Ali Baba, untuk menghubungkan pengeksport Malaysia ke pasaran pengguna besar China. Sebagai sebahagian daripada inisiatif Platform Perdagangan Dunia Elektronik Ali Baba, DFTZ bermatlamat untuk menyediakan akses kepada pasaran luar negara bagi membantu Perusahaan Kecil dan Sederhana dan memudahkan aliran perdagangan selain memacu Malaysia sebagai hab transhipment serantau ASEAN. Fasa pertama bagi inisiatif tersebut telah dilancarkan baru-baru ini untuk memudahkan proses eksport, import dan pengangkutan kargo udara melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) manakala fasa ke-2 akan melibatkan Pelabuhan Klang di mana barang-barang pukal boleh diperdagangkan melalui platform e-dagang dan menggunakan pengangkutan laut.

Lembaga Pelabuhan Kelang sentiasa bersiap siaga demi menghadapi cabaran ekonomi dunia yang tidak menentu, dengan kerjasama padu dari operator terminal, syarikat dan ejen perkapalan, syarikat pengendali kargo, penyedia perkhidmatan logistik, agensi Kerajaan dan pihak berkepentingan yang lain yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan Pelabuhan Kelang. Bersama-sama kita menjadikan Pelabuhan Klang ke satu tahap yang lebih tinggi lagi untuk menjadi antara yang terbaik di dunia.

Terima kasih sekali lagi atas sokongan anda semua.


Capt. K. Subramaniam
Pengurus Besar
Lembaga Pelabuhan Kelang

hubungikami

Pengurus Besar LPK

:: LEMBAGA PELABUHAN MELAKA ::

MIHB PAN P5
NOTICES bod SM

Multimedia

Photo Album Video egateway
Album Gambar Video Korporat eGateway

PKA eDCFZ Mobile apps

MY GOV nhclink

facebook twitter

gst logo

Pensijilan

UntitledUntitled2

SIRIM CERTIFIED TO ISO 9001:2015 (AR3579)
MS ISO/IEC 17021/2011 QS02121999 CB01

Untitled3Untitled4Untitled5

ISO/IEC 27001:2013
CERT NO . : AR 6092
 

 

Lembaga Pelabuhan Kelang
Beg Berkunci 202,Jalan Pelabuhan Utara,
42005 Pelabuhan Klang,
Selangor, Malaysia

LPK Pusat Panggilan
Tel.: 603 - 3168 8211
Fax.: 603 - 3168 7626
Email.: onestopagency@pka.gov.my
       : webmaster@pka.gov.my  

Paparan Resolusi Terbaik : 1280 x 800
Standard digunakan : XHTML CSS